PPO BLOK 1
Contract met jezelf
Intentie studie>
Ik wil graag de studie ORM afronden om natuurlijk mijn diploma te halen, met het behalen van mijn diploma wil ik uiteindelijk bereiken om te kunnen doorgroeien bij mijn huidige baan; de Poiesz en daar een hogere functie te betreden. Ook vind ik het belangrijk dat je iniedergeval een diploma hebt, en ik heb momenteel alleen nog maar mijn havo diploma en daar red je het niet alleen mee.
Factoren behalen doel>
Motiverende factoren zijn dat de Poiesz deze opleiding zelf ook aanraadt aan personeel wat wil doorgroeien, en daarbij dus ook in de gaten houdt hoe het gaat met de studieprogressie. Dit is voor mij een motiverende factor, want zo kan je laten zien dat je echt gemotiveerd bent en voor mij persoonlijk helpt het ook als er ergens wat meer druk op ligt.
Factoren Belemmeren Doel>
Factoren die mijn doel kunnen belemmeren zijn; Het verliezen van motivatie, dit is bij mij bij een eerdere studie al eens het probleem geweest. Dit zie ik nu niet snel weer gebeuren omdat ik momenteel iets doe waar ik wel echt zin in heb en gemotiveerd voor ben.
Andere belemmeringen zijn het missen van de lessen / zelfstudie waardoor je flink achter komt te lopen op de rest, deze 2 in combinatie zorgen ervoor dat je achter komt te liggen op de klas, en dit heeft een negatief effect op mij want hierdoor daalt mijn motivatie ook zeer erg. Deze 3 dingen samen kunnen ervoor zorgen dat ik mijn doel niet behaal.
Wie of wat nodig om deze belemmeringen weg te nemen >
Wanneer kan altijd aanwezig zijn, beter plannen met werk zodat ik ook daadwerkelijk altijd vrij ben op de dagen dat ik naar school moet. Betere plannen zodat ik elke week een moment ingepland heb om bezig te gaan met school en zo op deze manier bij kan blijven met de opdrachten.
1 mantra/positieve affirmatie die je kunt inzetten wanneer het tegenzit>
Na regen komt zonneschijn!
Leerdoelen
Aan het begin van dit blok is ons gevraagd om 2 leerdoelen te bedenken waar je de komende opleiding aan gaat werken, mijn leerdoelen zijn:
- Ik wil graag meer orde en structuur aanbrengen in mijn werk en privé
- Ik wil leren om mij beter te houden aan gemaakte afspraken en planningen.
Voor beide leerdoelen heb ik een plan bedacht zodat ik me ook aan mijn eigen leerdoelen kan houden.
Om meer orde en structuur aan te brengen in mijn privé en werk zal ik onderscheid moeten maken tussen de twee,
Persoonlijk Actieplan – Structuur, Orde & Afspraken Nakomen
Leerdoel 1: Ik wil graag meer orde en structuur aanbrengen in mijn werk en privé
Waarom dit belangrijk voor mij is:
Ik merk dat ik soms het overzicht verlies, zowel op mijn werk als thuis. Dat zorgt voor stress, onrust en het gevoel dat ik achter de feiten aanloop. Door meer orde en structuur aan te brengen, wil ik rust creëren in mijn hoofd en efficiënter omgaan met mijn tijd.
Mijn aanpak:
-
Ik begin elke dag met een overzicht:
-
Ik start de dag met 10 minuten om mijn planning te bekijken of te maken.
-
Ik gebruik een agenda (digitaal of op papier) en een takenlijst.
-
Ik verdeel mijn dag in blokken: werk, pauze, ontspanning, privé-taken.
-
-
Ik zorg voor een opgeruimde werk- en leefomgeving:
-
Elke werkdag eindig ik met 5 minuten opruimen van mijn bureau.
-
Thuis ruim ik dagelijks 10 minuten een specifieke ruimte op (bijv. keuken, slaapkamer).
-
Wat ik niet meer nodig heb, gooi of geef ik weg. Minder spullen = meer rust.
-
-
Ik werk met vaste routines:
-
Ik houd me aan een vast ochtend- en avondritueel (bijv. wekker, ontbijt, planning bekijken / opruimen, boek lezen).
-
Op vaste dagen plan ik vaste taken, zoals administratie op woensdag en was op zaterdag.
-
-
Ik evalueer wekelijks mijn voortgang:
-
Elke zondag neem ik 15 minuten om te reflecteren op de afgelopen week: wat ging goed, wat kan beter?
-
Ik pas mijn aanpak aan waar nodig.
-
Leerdoel 2: Ik wil leren om mij beter te houden aan gemaakte afspraken en planningen
Waarom dit belangrijk voor mij is:
Afspraken nakomen geeft mij een gevoel van betrouwbaarheid en controle. Ik wil dat anderen op mij kunnen rekenen, maar vooral ook dat ik op mezelf kan vertrouwen. Planning geeft richting, en als ik me eraan houd, bereik ik meer zonder stress.
Mijn aanpak:
-
Ik maak realistische planningen:
-
Ik plan niet te veel op een dag. Maximaal 3 hoofdprioriteiten per dag.
-
Ik laat ruimte over voor onverwachte dingen.
-
Ik gebruik kleuren om urgente en minder urgente taken te onderscheiden.
-
-
Ik gebruik één centrale plek voor afspraken:
-
Alles komt in mijn agenda: werk, privé, afspraken, deadlines.
-
Ik controleer mijn agenda elke ochtend én elke avond.
-
-
Ik committeer me aan afspraken:
-
Als ik ergens "ja" op zeg, noteer ik het meteen.
-
Ik spreek alleen iets af als ik ook echt tijd en ruimte heb.
-
Ik leer ook vaker "nee" te zeggen als het niet past.
-
-
Ik houd mezelf verantwoordelijk:
-
Als ik een afspraak of planning niet nakom, schrijf ik kort op waarom.
-
Ik leer daarvan en probeer het de volgende keer beter te doen.
-
Ik vier ook mijn successen als ik me wél goed aan mijn planning heb gehouden.
-
-
Ik zoek steun bij mijn omgeving:
-
Ik deel mijn leerdoelen met een collega, vriend(in) of coach die mij scherp houdt.
-
Ik vraag af en toe om feedback: komt mijn gedrag ook zo over bij anderen?
-
Competenties
De competenties waar ik in blok 1 dieper op in wil gaan zijn:
1. Innoveren
In mijn werk als hoofd van de bakkerij bij Poiesz denk ik vaak mee over hoe dingen beter kunnen. Zo probeer ik bijvoorbeeld nieuwe ideeën te bedenken voor de presentatie van brood of hoe we sneller kunnen werken. Dat gaat me best goed af.
Dit blok wil ik me meer verdiepen in hoe we met nieuwe technieken of manieren van werken de afdeling nog beter kunnen maken. Tijdens de les over trends en innovatie heb ik geleerd hoe je vernieuwingen kunt toepassen. Die kennis wil ik gebruiken in een opdracht waarbij ik kijk hoe we met iets nieuws in de bakkerij kunnen komen, bijvoorbeeld iets met klantbeleving of technologie.
2. Waardecreatie
Ik weet inmiddels wel goed wat klanten belangrijk vinden in de winkel, zoals verse producten en een nette presentatie. Daar houd ik in mijn werk al rekening mee, en ik zie ook wat wel en niet verkoopt.
Toch wil ik dit blok leren hoe ik nog beter kan inspelen op wat klanten willen. Tijdens de les over klantgerichtheid heb ik geleerd hoe je dat goed in beeld kunt brengen. Ik ga dat gebruiken om te kijken wat klanten precies verwachten van de bakkerij en hoe we daar nog beter op kunnen inspelen. Misschien met nieuwe producten of juist een andere manier van presenteren.
Kwaliteiten en Valkuilen
Kwaliteiten en Valkuilen
Kwaliteiten
Ik ben sociaal en leg makkelijk contact met mensen. Ik hou van gezelligheid en ben graag onder de mensen. In groepen voel ik me snel op mijn gemak en ik probeer altijd een positieve sfeer te brengen. Positiviteit is sowieso iets waar ik veel waarde aan hecht, ik kijk liever naar wat wél kan dan naar wat niet lukt.
Ook ben ik best empathisch. Ik voel snel aan hoe anderen zich voelen en sta altijd open om te luisteren of te helpen. Dit maakt dat mensen me makkelijk vertrouwen. Daarnaast werk ik doelgericht: als ik ergens voor ga, wil ik het ook gewoon goed doen. Ik zet me in om resultaten te halen en ga niet voor half werk.
Valkuilen
Een van mijn grootste valkuilen is uitstelgedrag. Ik stel dingen die ik minder leuk vind vaak uit tot het laatste moment, wat soms onnodige stress oplevert. Dit heeft ook te maken met dat ik soms wat chaotisch ben. Ik heb moeite met plannen en overzicht houden, waardoor ik soms van alles tegelijk probeer te doen en het alleen maar drukker maak voor mezelf.
Daarnaast kies ik vaak voor plezier boven noodzaak. Als ik de keuze heb tussen iets leuks doen of iets wat ‘moet’, dan is de verleiding groot om voor het eerste te gaan. Hierdoor schuif ik dingen soms onnodig voor me uit. Dit is iets waar ik aan wil werken, vooral door beter te plannen en meer structuur te creëren.
Maak jouw eigen website met JouwWeb