PPO Blok 2
Inhoudsopgave
Tijdens mijn opleiding Ondernemerschap & Retailmanagement aan NHL Stenden in Leeuwarden is er veel aandacht voor hoe je jezelf ontwikkelt, zowel persoonlijk als professioneel. Een belangrijk onderdeel daarvan is dat je laat zien dat je bewust bezig bent met je eigen groei, vooral op het gebied van de ORM-competenties.
In de vorige module had ik voor mezelf twee leerdoelen opgesteld. De afgelopen tijd ben ik hiermee aan de slag gegaan en heb ik ook verder gewerkt aan verschillende ORM-competenties. In dit verslag blik ik terug op mijn ontwikkeling. Ik leg uit wat ik heb gedaan
ORM- Competenties
Dit blok leg ik de nadruk op de volgende competenties
3. Resultaatgericht handelen
I
Momenteel ben ik op werk al best resultaatgericht aan het werk, dit moet ook wel aangezien we bepaalde dingen af moeten hebben op een tijdsschema.
Als sleutelhouder is het ook de bedoeling dat alles goed en soepel verloopt, ook als het ineens druk is of er iets tegenzit.
Wat ik dit blok wil verbeteren is het stellen van duidelijke doelen en deze ook echt te behalen.
Ik heb er namelijk wel een handje van om doelen te stellen en ze vervolgens weer te vergeten of niet na te komen.
Een doel wat ik echt aan mezelf wil stellen deze periode is het richten op de derving van de bakkerij afdeling waar ik tot einde zomer nog verantwoordelijk voor ben.
Ik ben namelijk van mening dat dit nog beter kan, ik zit nu namelijk af en toe nog in het rood en ik wil dit graag volledig groen hebben voordat ik van de afdeling af mag.
STAR Reflectie – Resultaatgericht handelen (Focus op derving)
Situatie:
In mijn rol als sleutelhouder bij de bakkerijafdeling ben ik verantwoordelijk voor het waarborgen van een soepele operatie, ook op drukke momenten of wanneer zich onverwachte situaties voordoen. Eén belangrijk onderdeel waar ik verantwoordelijk voor ben, is het beheersen van de derving. De afgelopen periode merkte ik dat de derving op mijn afdeling nog niet op het gewenste niveau zat: ik zat af en toe nog in het rood, en dat wilde ik verbeteren voordat ik de afdeling aan het einde van de zomer overdraag.
Taak:
Mijn doel was om de derving volledig naar het groen te brengen en structureel op orde te houden. Hiervoor moest ik niet alleen naar mijn eigen handelen kijken, maar ook naar hoe ik mijn team (hulpkrachten) hierbij kon betrekken. Ik wilde een actieplan opzetten waarmee ik concrete resultaten kon boeken, en niet slechts tijdelijke verbeteringen.
Actie:
Ik ben me meer gaan focussen op de cijfers en heb wekelijks de dervingsrapportages geanalyseerd om te achterhalen waar de grootste verliezen zaten. Op basis van deze inzichten heb ik mijn werkwijze aangepast:
-
Ik stelde duidelijke weekdoelen voor mezelf op en hing die zichtbaar op in het magazijn.
-
Voor de hulpkrachten heb ik een concreet actieplan opgesteld, met duidelijke instructies over bijvoorbeeld wat er met retouren moet gebeuren, hoe ze producten moeten afboeken, en wanneer ze mij moeten inschakelen.
-
Daarnaast heb ik korte check-in momenten ingevoerd tijdens de dienstoverdracht, zodat iedereen scherp blijft op het thema derving.
Resultaat:
Door deze aanpak merkte ik een duidelijke verbetering. De dervingscijfers gingen in de weken daarna omlaag en kwamen vaker in het groen. Ook merkte ik dat hulpkrachten beter wisten wat er van hen werd verwacht, wat resulteerde in minder fouten bij afboekingen en minder verspilling. Hoewel er altijd ruimte is voor verdere optimalisatie, heb ik hiermee een flinke stap gezet richting het structureel verbeteren van de derving en het behalen van mijn gestelde doel.
4. Leiderschap
Ik heb in mijn functie al een beetje een leidinggevende rol. Ik stuur het team aan in de bakkerij en probeer collega’s te motiveren en begeleiden.. Dat gaat meestal goed en ik krijg daar ook het vertrouwen voor.
Toch wil ik me dit blok wat meer verdiepen in deze competentie, ik heb er namelijk moeite mee om mensen aan te sturen op bepaalde momenten.
Ik kan namelijk ook heel goed met al mijn collega’s en soms vind ik het moeilijk om mij echt even boven hun te zetten en streng de leiding te geven op momenten dat dit nodig is.
Hier wil ik mij deze periode op focussen door soms wel even boven de groep te gaan staan en te laten zien dat ik wel degelijk hun leidinggevende ben en niet alleen hun collega.
STAR Reflectie – Leidinggeven (Focus op boven de groep staan)
Situatie:
In mijn functie heb ik al een beetje een leidinggevende rol binnen de winkel. Ik stuur collega’s aan, help ze waar nodig en probeer het team zo goed mogelijk te motiveren. Dat gaat meestal prima, en ik merk ook dat collega’s me vertrouwen. Toch vind ik het soms lastig om echt op te treden als leidinggevende, vooral als ik iemand moet aanspreken of ergens op moet sturen.
Taak:
Wat ik deze periode wilde verbeteren, is dat ik wat meer boven de groep ga staan op momenten dat dat nodig is. Ik ben van nature vrij sociaal en kan goed met iedereen overweg, maar daardoor vind ik het soms lastig om streng of duidelijk te zijn. Terwijl dat juist wel belangrijk is als je dingen voor elkaar wilt krijgen in een team.
Actie:
Ik ben mezelf er bewuster van gaan maken wanneer ik de leiding moet nemen. Dus:
-
Ik deelde duidelijker taken uit in drukke momenten, in plaats van te hopen dat het vanzelf goed kwam.
-
Als iets niet volgens afspraak ging, sprak ik die collega daar meteen op aan, op een nette maar duidelijke manier.
-
Ik probeerde minder te twijfelen over beslissingen en stond er steviger in, ook al was dat soms spannend.
Resultaat:
Ik merkte dat dit juist goed werkte. Collega’s reageerden er positief op en ik kreeg het gevoel dat er meer duidelijkheid en structuur kwam. Het hielp mij ook om zelfverzekerder te worden in mijn rol. Ik zie nu dat ik best de leiding kan nemen, zonder dat de sfeer daar meteen onder hoeft te lijden. Dat wil ik de komende tijd nog verder blijven ontwikkelen.
Ontwikkelingen Persoonlijke leerdoelen
Aan het begin van blok 1 heb ik twee leerdoelen opgesteld (zie PPO blok 1):
-
Meer orde en structuur aanbrengen in mijn werk en privé
-
Me beter houden aan gemaakte afspraken en planningen
Ik had hiervoor een duidelijk plan gemaakt, met vaste routines, opruimmomenten en reflecties (zie het kopje "Mijn aanpak – Structuur, Orde & Afspraken Nakomen" in blok 1). In de praktijk merkte ik dat het moeilijk was om me hier echt aan te houden. Vooral het dagelijks plannen en het wekelijks reflecteren zijn er vaak bij ingeschoten.
Toch is er wel iets verbeterd. Door taken meer te verdelen tussen werk en privé (zie het kopje "Ik verdeel mijn dag in blokken") merk ik dat er iets meer rust en overzicht komt. Ook het idee om met vaste taken op vaste dagen te werken heb ik af en toe kunnen toepassen, al lukt dat nog niet standaard elke week.
Wat nog niet goed gaat, is het vasthouden aan mijn routines (zie het kopje "Ik werk met vaste routines"). Dingen als elke ochtend mijn planning bekijken of dagelijks kort opruimen vergeet ik regelmatig. Ook afspraken of deadlines schrijf ik niet altijd op (zie "Ik gebruik één centrale plek voor afspraken"), waardoor ik soms last-minute nog dingen moet regelen.
Wel ben ik me er meer bewust van geworden en lukt het me beter om kleine dingen meteen op te pakken. Ik probeer nu per dag een paar hoofdpunten te kiezen in plaats van te veel in te plannen (zie "Ik maak realistische planningen"), en dat geeft al wat meer grip.
Voor blok 2 wil ik me blijven richten op dezelfde leerdoelen, maar dan in kleinere stappen. Ik ga mijn aanpak iets aanpassen: ik kies één reflectiemoment per week in plaats van dagelijks, en ik wil m’n agenda actiever gebruiken voor afspraken. Ook wil ik vaker even stilstaan bij wat er goed ging, zoals ik ook had opgeschreven bij "Ik vier ook mijn successen".
Kort samengevat: ik heb mijn leerdoelen nog niet volledig bereikt, maar ik merk wel verbetering. Door kleine aanpassingen wil ik het komende blok verder bouwen aan meer structuur en betrouwbaarheid in mijn planning.
Mentality test

Ik herken me deels wel in het profiel van de Opwaarts Mobielen, maar niet helemaal. Het stuk over dat je graag actief bezig bent en jezelf goed wil laten zien naar anderen, dat klopt wel. Ik vind het belangrijk dat mensen zien dat ik mijn best doe en dat ik dingen serieus aanpak. Daar haal ik wel een goed gevoel uit.
Wat minder klopt, is dat ik heel erg bezig ben met carrière maken of mezelf ontwikkelen. Dat is op dit moment nog niet echt iets waar ik veel motivatie uit haal. Ik weet dat het belangrijk is voor later en dat het erbij hoort, maar het is niet zo dat ik er nu super enthousiast van word. Het voelt nu nog meer als iets wat moet.
Dat stukje over ‘status en presteren’ herken ik maar deels. Ik vind het wel fijn als anderen zien dat ik iets goed doe, maar het is niet dat ik loop te pronken of alles wil laten zien. Het is meer dat ik het belangrijk vind om goed over te komen en te laten zien dat ik verantwoordelijk ben.
Wat ik ook herken, is dat ik altijd wel iets aan het doen ben en niet echt rust neem. Daar wil ik wel beter mee omgaan, want dat put me soms best uit. Al met al klopt het profiel deels, maar het is ook nog een beetje wie ik misschien later wil worden, in plaats van wie ik nu al ben.
Empathy map
Tijdens de lesdag op 11 december hebben we uitleg gekregen over een empathy map en wat je eraan hebt, hieronder heb ik er eentje ingevuld wat meer inzicht geeft in mij.

Maak jouw eigen website met JouwWeb